Maritiem Museum – 1981-heden

Van stad naar haven

Het Maritiem Museum vormt de overgang van stad naar haven en is in 1985 een sleutelstuk in het nieuwe Binnenstadsplan. Maritiem toerisme komt hier hoog op de agenda te staan. De binnenstadshavens worden de plek voor een recreatieve invulling met historische schepen en nieuwe wandelroutes. Het nieuwe gebouw van architect Wim Quist heeft een moderne opzet, passend bij de museumtrend van die tijd: ‘Thematisch, analytisch, technisch verklarend, actualiserend, discussiërend en educatief’. Nu, bijna 40 jaar na oplevering, staan nieuwe plannen op stapel voor het Maritiem Museum.

Esthetische eenvoud

Wim Quist speelt in de jaren 80 een belangrijke rol in het vormgeven van het nieuwe Rotterdam. Naast het Maritiem Museum (1985) ontwerpt hij onder andere de Schouwburg (1988) en kantoorgebouw De Willemswerf (1989). Zijn ontwerpen zijn van begin tot eind doordacht. ‘Alles aan een gebouw moet kloppen. (…) Daar ben je dus een hele tijd mee bezig, met puzzelen.’ Quist heeft een sterke mening over de mogelijke veranderingen van zijn gebouwen. Op zeer hoge leeftijd voert hij nog een rechtszaak over de ‘verminking’ van een van zijn ontwerpen.

Lees meer over Wim Quist en zijn ontwerp voor het Maritiem Museum

Stadsarchief Rotterdam, 1989

Alex de Herder, 1986

Waterstad, dat wordt wat!

Het Maritiem Museum is onderdeel van de plannen om Waterstad aantrekkelijker te maken, als plek voor ontspanning aan het water. In 1987 verschijnt de paginagrote advertentie Waterstad, dat wordt wat in het Vrije Volk: ‘Rotterdam is bezig een plan vorm te geven dat zijn weerga in Europa niet kent. … hier ontstaat één van de belangrijkste trefpunten voor kunst, cultuur, recreatie en wetenschap.’ De Walk of Fame en het IMAX-theater komen aan de Leuvehaven, en langs de rivier opent in de zomer van 1988 het subtropisch zwemparadijs Tropicana. Het 30 meter hoge Asklepion, een themapark over en in de vorm van een menselijk lichaam, ziet echter nooit het levenslicht.

Bekijk de kaart van Waterstad

Stadsarchief Rotterdam, 1988

Octopus Exit: glijdend het museum uit

Voor de manifestatie Rotterdam Cultuurstad (OMI) ontwerpen studenten van de Willem de Kooning Academie in 2024 een spectaculaire uitbreiding voor het Maritiem Museum. Het ontwerp is geïnspireerd op een octopus, als symbool voor het mysterieuze leven van de maritieme wereld. De grootschalige installatie is een interactieve en speelse toevoeging aan de museumervaring. Bezoekers bewegen zich door de tentakels van de Octopus; van het dak van het museum naar een andere verdieping, het café of de Leuvehaven. De ‘koepel’ is semi transparant, waardoor je een panoramisch uitzicht hebt.

Ontwerp door: Eda Ateş, Tessa Balledux, Amily Yang, Laura Di Noto Marrella

Lees alles over de octopus exit

Past Stories

Schrijf je in voor de nieuwsbrief